Voor Nederlandse bedrijven : onze site herkent niet automatisch BTW nummers.

Wanneer u intra-communautair (BTW vrij) wil bestellen, maak dan uw bestelling via onze site en kies bij het afrekenen voor "betaling via overschrijving". Dan sturen we u meteen na uw bestelling een BTW vrije offerte op het emailadres dat u opgaf.

Indien u akkoord gaat met deze offerte, dan kan u betalen via iDeal, visa, bankoverschrijving, ... via de betaallink die we meesturen met de offerte.

http://schema.org/OutOfStock

Timingset voor Opel 1.3, 1.4L L3T, F14SHT, F14SHL ketting motoren

Productcode: TM122929
Beschikbaarheid: Niet op voorraad

550,00 €

Speciaal gereedschapsset voor het afstellen van de timing van 1,3L en 1,4L L3T (F14SHT, F14SHL) motoren van Opel.

Bevat alle noodzakelijke gereedschappen voor demontage, montage en afstelling van nokkenassen, distributieketting, balansassen, nokkenasverstellers, cilinderkop, distributiedeksel en hogedrukbrandstofpomp.

Volgens de reparatiehandleiding is een koppelvermenigvuldiger nodig om de krukaspoelie los te maken. Let bij het gebruik van koppelgegevens op de overbrengingsverhouding van 1:5.

Geschikt voor de volgende motortypes :

L3T, F14SHT, F14SHL

Te gebruiken als :

EN-52438, EN52438-300, EN-52438-400, EN-52443, EN-52461, 52461-300, EN-52476, EN-582483, EN-52484, EN-52487, EN-955-10-A

De set bevat volgende onderdelen :

- 1 x Fixeergereedschap en adapter nokkenasversteller, te gebruiken als Opel EN-52461, EN-52461-1
- 1 x Steunen voor fixeergereedschap nokkenasversteller, te gebruiken als Opel EN-52461-300
- 1 x Fixeergereedschap voor balansassen-tegengewicht, te gebruiken als Opel EN-52487
- 1 x Fixeergereedschap nokkenas, te gebruiken als Opel EN-52484
- 1 x Uitlijningsgereedschap hogedrukbrandstofpomp, te gebruiken als Opel EN-52443
- 1 x Geleidingspennen voor motorstuurdeksel krukas, voor- en versnellingsbakzijde en voor oliepan, te gebruiken als Opel EN-582483
- 2 x Vergrendelingspennen kettingspanner, te gebruiken als Opel EN-955-10-A
- 1 x Fixeergereedschap krukaspoelie, te gebruiken als Opel EN-52438, EN-52438-300 en EN-52438-400
- 1 x Krukas-afstelgereedschap, te gebruiken als Opel EN-52476
- 1 x Stevige opbergkoffer

OPMERKINGEN : 

- De distributieketting wordt samen met de nokkenasverstellers naar boven verwijderd.
- Regelkleppen voor nokkenasverstellers zijn NIET onderling uitwisselbaar.

Instellen van de kleptiming :

Krukas :

De veerbelaste borgpen voor het vliegwiel fixeert de krukas in de instelpositie op 118,14 graden na het bovenste dode punt (BDP). De krukas mag niet meer kunnen draaien met het gereedschap op zijn plaats. We raden aan de BDP-vergrendelpen van het vliegwielvergrendelingsgereedschap te verwijderen bij het los- en vastdraaien van de krukas. Alleen de borgpen dient de benodigde koppels op te nemen.

Nokkenas :

Nokkenasmarkeringen "E" (uitlaatzijde) en "I" (inlaatzijde) moeten in de instelpositie tegenover elkaar staan, respectievelijk op ongeveer 1 uur en 11 uur. De enkele inkeping (per nokkenas) achter het eerste nokkenaslagerblok moet op 12 uur staan.

Het nokkenas-fixeergereedschap Opel EN-52484 past direct in deze inkepingen (indien nodig de nokkenas draaien met een steeksleutel).

Voor het vastdraaien van de regelkleppen van de nokkenas moeten de adapters met 6 Nm tegen de klok in worden voorgespannen en met de klemmen op het gereedschap worden vastgezet.

Balansas :

De basispositie van de balansas, of de afvlakking daarvan, bevindt zich op ongeveer 8 uur.

Hogedrukpomp :

De hogedrukbrandstofpomp moet worden verwijderd om het kleppendeksel te demonteren. Voor herinstallatie moet de correcte slag worden gecontroleerd met het gereedschap EN-52443. Plaats het uitlijningsgereedschap met markering "2" naar boven in de boring en draai indien nodig aan de krukas totdat de nok in de basispositie staat. In deze positie komt het uitlijningsgereedschap overeen met de cilinderkop.

Krukasdichtingsring :

De krukasdichtingsring bevindt zich in het voorste deksel en wordt geleverd met een montagehuls. De benodigde geleidingspennen voor het motorstuurdeksel en de oliepan, EN-52483, zijn inbegrepen. Deze procedure is identiek voor de versnellingsbakzijde van de krukasdichtingsring.

Eventueel benodigde aanhaalkoppels :

(Referentie: Opel Astra K 1.4 T, Bj. 2021 F14SHT Motor)

- Centrale bout krukaspoelie/-demper: 150 Nm + 140 graden
- Nokkenaswielen: 30 Nm + 45 graden
- Voorspanning nokkenasadapter: 6 Nm (tegen de klok in)
- Span- en geleiderails, kettingspanner: 15 Nm
- Tandwielen balansassen: 36 Nm
- Afsluitpluggen regelkleppen nokkenas: 58 Nm
- Lagerkap nokkenas: 5 Nm, daarna 10 Nm
- Kleppendeksel: 4 Nm, daarna 9 Nm

Er zijn geen beoordelingen voor dit product.
Schrijf een recensie
SlechtUitstekend
Facebook commentaar

Inloggen