Timingset voor Opel 1,5L 2,0L – F15 D15 F20 D20 RCE met distributieketting
Timingset voor Opel 1,5L 2,0L – F15 D15 F20 D20 RCE met distributieketting
399,00 €
Deze set bevat alle benodigde speciale gereedschappen voor de reparatie van de distributieketting en het instellen van de timing.
De gereedschappen voor krukas- en nokkenastandwielen zijn inbegrepen.
De F15- en F20-motoren van Opel worden gemengd ingebouwd met de D15- en D20-tandriemmotoren. Het identificeren van de motorkode alleen via sleutel-/KBA-nummers kan hier tot fouten leiden.
Geschikt voor de volgende motoren en motorcodes :
- Motorgeneratie : 1,5 CRDI, 2,0 CDTi
- Motorcodes : D15DVC, D15DVH, F15DVC, F15DVH, LXD, D20DVC, D20DVH, F20DVC, F20DVH, LSQ
Gebruikt zoals :
EN-50513, EN-52438-100, EN-52438-400, EN-52476, EN-52769, EN-52771, EN-52783
Inhoud van de timingset :
- Spannerpin voor distributieketting, te gebruiken als EN-50513
- Borg- en TDC-instelgereedschap vliegwiel, te gebruiken als EN-52476
- Houder trillingsdemper inclusief adapterpennen, te gebruiken als EN-52438-100, EN-52438-400
- Vergrendelgereedschap nokkenas, te gebruiken als EN-52769
- Positioneringsgereedschap sensorsignaalwiel, te gebruiken als EN-52771
- Draaien tegenhoudgereedschap krukas, te gebruiken als EN-52783
Aanbevolen aanvullend gereedschap (niet inbegrepen maar wel bij ons te koop) :
- Draaihoekmeter als alternatief, te gebruiken als EN-45059
- Draaimomentvermenigvuldiger voor Ford EcoBoost, ECOnetic, te gebruiken als 303-1611
Voor het demonteren/monteren van de nokkenassen :
-Nokkenas ondersteuner, frame, te gebruiken als EN-52770
-Trekker voor krukas-tandwiel
De originele nummers dienen alleen voor vergelijkingsdoeleinden en zijn geen originele gereedschappen !
Opmerkingen :
Volgens de reparatiehandleiding is een koppel vermenigvuldiger nodig.
Zorg ervoor dat de borggereedschappen verwijderd zijn bij het definitief aandraaien, anders kunnen deze of de motoronderdelen door de krachtsinwerking beschadigd raken.
De nokkenassen moeten bij het definitief aandraaien met een steeksleutel (aan de transmissiezijde) worden tegengehouden.
Het draaien van de krukas is alleen toegestaan met de adapter, anders kan de gevoelige vertanding van de krukas beschadigd raken.
De sensorschijf heeft twee boringen rondom de centrale bout.
Deze boringen moeten naar boven gericht zijn voordat het positioneringsgereedschap wordt bevestigd. Bij reparatiewerkzaamheden aan de nokkenassen moeten deze vooraf worden gefixeerd met een hulpgereedschap. Het losmaken van de nokkenaslagerdeksels zonder ze tegen te houden, vernietigt het frame.
Controleer vóór het opnieuw monteren van de hogedrukpomp de onderste dode punt van de nok (ongeveer 45 mm) met een dieptemeter. Zo niet, draai de krukas totdat het laagste punt is bereikt.
Vereiste koppels : (altijd de fabrikantvoorschriften raadplegen) :
- Nokkenas hoofdketting: 60 Nm + 90 graden
- Nokkenas nevenketting: 20 Nm + 60 graden
- Krukas centrale bout: 180 Nm + 90 graden
- Kleppendeksel: 13 Nm
- Brandstofinjectiepomp: 36 Nm